Som en udmøntning af loven om beskyttelse af whistleblowere har UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole oprettet en whistleblowerordning for alle UCL’s ansatte og i samarbejde med LegalSys ApS etableret en teknisk adgang til at indberette sikkert og anonymt.

Ekstern portal - intern håndtering

Systemet bliver drevet af Legalsys ApS, en uafhængig part, der kan garantere sikkerhed og anonymitet i systemet. Håndtering af indberetninger foretaget via systemet foregår dog internt i organisationen hos den whistlebloweransvarlige, som i UCL's tilfælde er HR-chefen. 

Ikke en erstatning for daglig kommunikation

UCL ser gerne en organisationskultur, hvor ansatte frit kan indberette mistanke om uregelmæssigheder, ulovligheder og andre grove forhold. Whistleblowerordningen skal derfor ses som et supplement til, men ikke en erstatning for den direkte og daglige kommunikation hos UCL om fejl og utilfredsstillende forhold.

Ordningen sikrer ansatte retten til anonymitet og mod negative konsekvenser og kan bruges til at indberette grovere forhold i situationer, hvor den ansatte ikke føler sig tryg ved at bruge de sædvanlige kommunikationskanaler

Lovgivningen

Lov om beskyttelse af whistleblowere blev vedtaget i Folketinget 24. juni 2021. Loven stiller blandt andet krav om etablering af whistleblowerordning på alle offentlige arbejdspladser med 50 eller flere ansatte. 

Lov om beskyttelse af whistleblowere

Datatilsynet har i henhold til lovgivningen oprettet en uafhængig whistleblowerportal, som alle kan bruge. Her kan man indberette forskellige overtrædelser af EU-retten, alvorlige lovovertrædelser og andre alvorlige forhold, som man har fået kendskab til gennem sit arbejde.

Læs meget mere om Datatilsynets ordning her:

whistleblower.dk