Du kan foretage en indberetning til whistleblowerordningen elektronisk via knappen her på whistleblowerportalen.
Sprog og nyttige oplysninger
Du kan foretage en indberetning på dansk eller engelsk. Følgende oplysninger vil være nyttige for den whistlebloweransvarlige, der skal vurdere indberetningen:
- Navn, afdeling og kontaktoplysninger på den eller de personer, du indberetter om.
- En beskrivelse af de faktiske omstændigheder, som giver anledning til indberetningen.
- Eventuel dokumentation eller beviser, som underbygger indberetningen.
Indberetningen bliver modtaget af den whistlebloweransvarlige, der foretager en screening af, om sagen falder ind under whistleblowerordningen. Læs om den videre sagsbehandling under Behandling af indberetning.
Det kan du indberette under whistleblowerordningen
Whistleblowerordningen er forbeholdt oplysninger om alvorlige forhold, som er af betydning for organisationens opgavevaretagelse. Det vil i almindelighed omfatte:
- strafbare forhold, som for eksempel overtrædelse af tavshedspligten, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri.
- grove eller gentagne overtrædelser af den gældende lovgivning for eksempel, forvaltningsloven, databeskyttelsesloven, offentlighedsloven samt persondataloven.
- grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, for eksempel undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitetsprincippet.
- grove eller gentagne overtrædelser af væsentlige interne retningslinjer om tjenesterejser, gaver, bibeskæftigelse, regnskabsaflæggelse mv.
- grove, personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, for eksempel grov chikane.
- seksuel chikane, for eksempel enhver form for uønsket verbal, ikke-verbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.
Det kan du ikke indberette under whistleblowerordningen
Forhold, der ligger uden for en whistleblowerordning, kan fx være:
- oplysninger om overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter såsom sygefravær, rygning, alkohol, påklædning, brug af kontorartikler.
- oplysninger om mindre grove, personalerelaterede konflikter på arbejdspladsen, for eksempel inkompetence, mobning eller samarbejdsvanskeligheder.
De forhold, der ikke er omfattet af ordningen, kan du tage op på anden vis i UCL, fx via din arbejdsmiljørepræsentant, din tillidsrepræsentant, din leder eller HR.