Hvorfor en whistleblower-ordning?

Som medarbejder, vikar, praktikant etc. i virksomheden, vil du ofte være den første til at opdage, hvis der sker alvorlige uregelmæssigheder eller brud på lovgivningen, væsentlige politikker eller retningslinjer mm. Nogle gange er det muligt at gå direkte til virksomheden og ledelsen med denne information. Andre gange kan dette føles vanskeligere.

Denne whistleblowerordning er med til at styrke tilliden og gennemsigtigheden i hele virksomheden, og du kan trygt videregive viden om ovenstående forhold.

Hvem kan benytte whistleblower-ordningen?

Alle medarbejdere, nuværende som tidligere , vikarer, praktikanter, lønnede som ulønnet, bestyrelsesmedlemmer, medlemmer af det etablerede økonomiudvalg, frivillige, studerende samt aktivister kan foretage indberetninger via ordningen.

Hvilke forhold kan indberettes?

Du kan indberette alle forhold, hvor der er mistanke om uregelmæssigheder eller brud på lovgivningen, væsentlige politikker eller retningslinjer. Der skal være tale om et alvorligt forhold eller en lovovertrædelse. Andre emner så som priser på varer, løn og lignende skal ikke indberettes via whistleblowerordningen, men videregives via andre kanaler.

Hvordan foretages en indberetning?

Hvis du ønsker at foretage en indberetning i whistleblowerordningen, så skal det ske via en internet browser.

Når du har foretaget en indberetning, får du mulighed for løbende at holde dig opdateret og kommunikere med den, der behandler din indberetning. Herunder kan du svare på yderligere spørgsmål til sagen. Det er derfor vigtigt, at du husker på brugernavn og din adgangskode, da der ikke kan gives nyt brugernavn eller adgangskode til kontoen.